Arkivplanen skal sikre at Birkenes kommune ivaretar sitt arkivansvar etter arkivlovens §6: «Offentlege organ pliktar å ha arkiv, og desse skal vera ordna og innretta slik at dokumenta er tryggja som informasjonskjelder for samtid og ettertid.» Formålet med arkivplanen er kvalitetssikring av arkiv- og dokumentforvaltningen i Birkenes kommune. Planen er inndelt i fem hovedkapitler:
- Organisering og ansvar
- Lover/forskrifter/regelverk
- Rutiner (for arkivtjenesten, saksbehandlere, journalføring i sak-/arkivsystem og fagsystemer, papirarkiv og elektronisk arkiv m.m.)
- Fjernarkiv og depot
- Oversikt over arkivserier/arkivdeler og elektroniske systemer
Arkivplanen skal være retningsgivende for kommunens dokumenthåndtering og alt arkivarbeid. Alle arkivmedarbeidere, ledere og saksbehandlere i kommunen er forpliktet til å holde seg orientert om arkivplanens innhold og følge de retningslinjer som planen inneholder. Planen vil fortløpende bli oppdatert ved endringer. Arkivplanen er vedtatt av rådmannens ledergruppe i møte 16.10.2017.
|