Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no
Printer-ikon Utskriftsvennlig versjon

Innherred samkommune - politisk/administrativ

Innherred samkommune ble etablert som landets første samkommune gjennom et nasjonalt forvaltningsforsøk fra 2004 med Levanger og Verdal som deltakerkommuner. Samkommunen er et politisk styrt samarbeidsorgan med beslutningsmyndighet for lovpålagte og frivillige oppgaver som er overført fra deltakerkommunene. Politisk og administrativ organisering, samt delegasjonsregler er som i en vanlig kommune. Kommunelovens regler om økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap og årsberetning gjelder. Samkommunen er eget rettssubjekt med arbeidsgiveransvar for ledelse og ansatte. Samkommunen har partssammensatt utvalg etter kommunelovens §25 og eget kontrollutvalg bestående av leder og nestleder fra kommunenes kontrollutvalg. Samkommunestyret er klageorgan og samkommunen er tilsynsobjekt.

Samkommunestyret velges av og blant kommunestyrenes medlemmer ved forholdstallsvalg og består av ni politikere fra hver av kommunene. Kjønnsbalanseregler gjelder for hver kommune.

Samkommunens myndighet og organisering er regulert i egen forsøksforskrift som er ytterligere konkretisert i en samarbeidsavtale mellom kommunene. Samkommunen er overført ansvar på ni lovpålagte oppgaveområder som berører 25 særlover. Forsøksperioden har vært forlenget i tre omganger, siste gang til 31.12.2012 i påvente av permanent regelverk i kommuneloven. Forsøket ble utvidet med endring i oppgaver og organisering fra 2009 og 2010. Nye oppgaveoverføringer gjelder bl.a. brann/redning og lovpålagte kvalitets- og kompetansesystemer fra 17.12.2009. Arbeidsgiveransvar for ledelse og ansatte ble overført samkommunen fra 1.7.2010. Gjennomføring av samhandlingsreformen er lagt til samkommunen, hvor også Frosta deltar.

Samkommunen har egen administrasjon ledet av en administrasjonssjef. Samkommunen har arbeidsgiveransvar for alle ansatte som jobber med oppgaver som er lagt til samkommunen, inkludert alt fagpersonell og ni enhetsledere, samt to rådmenn og fem kommunalsjefer i deltidsstillinger. Ordførerfunksjon og stilling som administrasjonssjef i samkommunen går på omgang i ettårs sykluser. Administrasjonen består av ni resultatenheter som er fordelt mellom Levanger og Verdal. Brukerne forholder seg til servicekontor i hver av kommunene. Det er nylig etablert en egen utviklingsstab i samkommunen som skal yte bidrag til strategi- og utviklingsprosesser i de to kommunene og i forhold til eksterne aktører. Utviklingsstaben har syv ansatte, herunder samhandlingskoordinator, folkehelsekoordinator, kommuneoverlege,

HMS-/kvalitetskoordinator, kommuneadvokat og to rådgivere med planprossesser som arbeidsfelt.

Samkommunen har 164 fast ansatte som omfatter 112 årsverk. Driftsbudsjett for administrasjon og resultatenheter på 71 mill. kr i 2010. Kostnader fordeles på kommunene etter folketall, med unntak for egen nøkkel for brannberedskap og feiing.

Laster...